1998:9

av Sven-Olof Karlsson m.fl.

om valet av ledamöter till kyrkomötet

KMot 1998:9

I det förslag till ny kyrkoordning som nu är ute på remiss diskuteras frågan om val av ledamöter till kyrkomötet. Enligt förslaget (98:1 kap. 38) skall valen till kyrkomötet även i fortsättningen vara indirekta men med stiftsfullmäktige som valkorporation. I förslaget (98:4) sid. 134 framhäver man svårigheterna

att genom nominerings- och informationsinsatser ge sådan kännedom om kyrkliga politiska frågor och om aktuella kandidater som medför - i tillräcklig utsträckning - engagemang hos väljare och ett valdeltagande som får till följd ett representativt valresultat.

Att av ovan relaterade skäl avstå från direktval vore att underkänna såväl den nominerande instansens som väljarens kompetens och förmåga att avgöra såväl kyrkopolitiska frågor som den kompetens som den nominerade kandidaten kan tänkas besitta. Det är förvånande att utredningen, som är politiskt sammansatt, kan underkänna sina egna partiers kompetens i detta avseende.

Med det synsätt som redovisas i utredningen 98:4 inkompetensförklarar utredningen i en mening såväl de i valet deltagande partierna som samtliga Svenska kyrkans medlemmar, vilka inte anses ha förmåga att avgöra vem som skall företräda dem i Svenska kyrkans högsta beslutande organ.

Precis som i de allmänna valen i vårt land där medborgarna anses ha förtroende och förmåga att ta ställning i politiska frågor och att välja ledmöter till riksdagen skall självfallet Svenska kyrkans medlemmar ha detta förtroende. Att frångå detta synsätt vore att omyndigförklara väljarna. Vi har svårt att föreställa oss att demokratiska partier skulle vilja agera så mot sina väljare.

Det är en allmän uppfattning i vårt land att väljarens vilja på valdagen skall återspeglas i de organ till vilket val skall ske. Med indirekta val bygger man alltid in en möjlighet till annan valutgång än den väljaren tänkt sig på valdagen. Karteller av skilda slag, vilket inte är ovanligt i Svenska kyrkan, kan komma att - inte i ringa grad - förändra resultatet från primärvalet i detta fallet val av ledamöter i stiftsfullmäktige.

Ett tydligt exempel på detta är den kartellbildning som förekom i Stockholms stift inför de senast förrättade valen. Såväl vid valet av styrelser och nämnder i stiftsfullmäktige, som vid valet av ledamöter till kyrkomötet förekom kartellbildning. Samtliga i valet förekommande partier bildade vid de båda valtillfällena kartell mot moderaterna. Därmed blev utgången av valen en helt annan än den som redovisades i anslutning till valet av kyrkofullmäktige hösten 1997.

Denna gång drabbades de moderata väljarna. Vid kommande val kan det komma att drabba andra väljargrupper.

Mot bakgrund av vad som ovan anförts hemställer vi

att kyrkomötet redan nu måtte besluta att, som sin mening uttala, att valet av leda-möter till kyrkomötet skall förrättas direkt och vid samma tillfälle som valet av ledamöter till kyrkofullmäktige och stiftsfullmäktige.

Huddinge den 14 juni 1998

Sven-Olof Karlsson Eivor Hultén